چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

چگونگي اجراي طرح جابربن‌حيان

۹۶ بازديد

به گزارش بانك فايل پژوهشي معلمان: طرح جابربن‌حيان  در قالب پروژه‌هاي كتبي و دست‌سازه و همچنين آزمايش و يا نمايش علمي‌قابل ارائه است. دانش‌آموزان گرامي‌مي‌توانند به كمك معلمان خود براي ايجاد نمونه‌ي طرح جابربن‌حيان در ابتدا عنوان طرح را انتخاب كنند و پس از انتخاب عنوان طرح مي‌توانند به سايت‌هاي مختلفي كه الگوهاي برتر طرح جابربن‌حيان را در خود دارند، مراجعه كنند و نسبت به دانلود طرح جابر از اين سايت‌ها اقدام كنند. پس از دانلود نمونه‌ي طرح‌هاي جابربن‌حيان و الگو برداري از آن اقدام كنند. در خلال طرح و پروژه مي‌توانند دفتري به عنوان دفتر كارنما تهيه كرده و كليه مراحل طرح ريزي، پياده‌سازي و اجراي طرح جابربن‌حيان را در آن دفتر ثبت كنند. هر چه دانش‌آموزان بتوانند نسبت به اجراي طرح و پروژه‌هاي خلاقانه و نو اهتمام ورزند شانس آنها براي پيروزي در ميدان رقابت نسبت به رقبايشان بيشتر است؛ چرا كه داوران جشنواره بيشتر به طرح‌ها و پروژه‌هايي بها مي‌دهند كه نوآورانه و خلاقانه تهيه و توليد شده باشند.

 

چگونگي اجراي طرح جابربن‌حيان

دانش آموزان مي‌توانند از پروژه‌هايي كه در سال‌هاي گذشته حائز مقام شده‌اند و جزو نمونه‌هاي برتر كشوري طرح جابربن‌حيان هستند، كمك بگيرند. كمك گرفتن از اين طرح‌ها و پروژه‌ها به اين معنا نيست كه اين پروژه‌ها را كپي كنند؛ بلكه به آن معناست كه با مهندسي معكوس سعي كنند علت ايجاد پروژه و همچنين بازار و نياز روز آن و فناوري‌هاي بكار رفته در آن را بسنجند و در همان راستا اقدام به تهيه طرح و پروژه‌هايي كنند كه متناسب با نياز كاربران و صد البته متناسب با علايق مردم باشد.

دانش آموزان با اين روش مي‌توانند به نياز كاربران و دنياي پيرامون پاسخ متناسب داده و تحسين داوران را بر انگيزند. آنچه در رابطه با آزمايش طرح جابربن‌حيان مطرح است اينكه در آزمايش بهتر است از تكرار بيهوده و مكررات بپرهيزند. در واقع بايد آزمايش‌هايي را به مرحله‌ي اجرا درآورند كه در كتب درسي عينا تكرار نشده باشد؛ چرا كه بحث و هدف اصلي ابداع و نوآوري است نه تكرار مكررات. آنها مي‌توانند نمونه آزمايش‌هايي را كه در سال‌هاي گذشته در راستاي طرح جابربن‌حيان صورت گرفته مشاهده كرده و پس از مشاهده‌ي نمونه‌ها در راستاي فعاليت‌هاي مورد نظر آزمايش‌هاي جديدي را ترتيب دهند.

 

دفتر كارنماي طرح جابربن‌حيان

دفتر كارنماي طرح جابر چيز عجيب و غريبي نيست. اين دفتر در واقع ثبت وقايع پيش آمده در خلال طرح جابربن‌حيان است كه در طول پروژه بايد ثبت شوند. اين دفتر چيزي به غير از تابلوي نمايش است و فقط در رابطه با توصيف رخدادهاي بوجود آمده و مشكلات و چالش‌هاي اجراي طرح و پروژه است و در رابطه با همه‌ي انواع طرح جابربن‌حيان كاربرد دارد. دفتر كارنماي طرح جابر كمك شاياني به بازديدكنندگان و داوران مي‌كند كه بفهمند پروژه‌ي حاضر تا چه ميزان مشكلات و چالش داشته است و چگونه  مجريان طرح توانسته‌اند بر همه‌ي مشكلات فائق آمده و طرح را اجرا كنند.

منبع : akhbarrasmi

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.